Lördagens insikt blir om det som är absolut viktigast, som ingen tycker är intressant!
Min reflektion är idag att om vi håller oss till grupper inom Google Ads, Facebook Ads, Insta Ads o kanske TikTok om vi har några tonåringar i gruppen:) Har ni tänkt på att alla avslutas med ”Ads”, dvs annons!
Vi lägger en väldigt stor del av våra annonspengar på att annonsera CPC, vi älskar o hatar tekniken, vi resonerar om budgivningsstrategier och vad som är best practice inom allt..”Nästan”
Jag använder mig ofta av uttrycket: Att driva trafik är enkelt – Att sälja är svårt.
100% av dina kunder kommer gå igenom köpresan på din sajt, dvs den är…”prio” många glömmer sajten o vill hellre fokusera på att driva trafik. 100% av de besökare som ska till din sajt via CPC läser då din annons i någon form. Poängen är att för att sälja så ska man först gilla annonsen mer än andra annonser, klicka på den och då även gilla sajten mer än andra sajter.. Det är ju 200%
The Funnel is more narrow than you think….
Om vi håller oss till annonserna som ingen resonerar om, finns inga forum för så kan man undra varför? De är ju det absolut viktigaste av allt, detta i kombination med hur man uttrycker sig. Visst det finns grupper för reklamare som lägger upp kampanjer o så risar man eller rosar. Vi måste börja fokusera mer på vad vi säger, till vem vi säger det och hur vi säger det.
Jag har på senare tid börjat jobba med några amerikanska bolag och initialt fattade de inte vad jag höll på med! Tekniken och det runtikring var helt ok, tom stavningen var ok men hur tänkte jag? De satte ett stort Wh.t T.h Fu.k are you talking about..
För att ha bott i USA tyckte jag mig axla denna uppgift bra tills jag skulle ha en utbildning på Facebook via Udemy. €129.99 tills jag loggade in så blev det € 12.99? I min värld hade jag annonserat €12.99 utåt och inte €129.99, man kan ju ha åsikter om det men poängen är att kulturen här är helt annorlunda, det är total gerillamarknadsföring som gäller. Ok, jag får helt enkelt uppdatera mig i detta tänket. Ännu mer VERSALER och KÖP KÖP KÖP.
Åter till Sverige, är det bättre här? Nix, vi har ju inte fokus på våra annonser, vi pratar inte om dem, vi lägger inte tid på varken utformning eller budskap. Nu är jag korkad kan man tycka för det finns ju massor av bra annonser där ute! Ja det gör det men det finns ännu mer dåliga. ju mindre företaget är ju mer slarvar man med det som borde vara det absolut viktigaste, före budgivningsstrategi och annan teknik. SEO -SEM byråer och vi andra i branschen är väldigt ofta inga som läst reklam och kommunikation på RMI Bergh´s, fast det är en av de saker vi kanske borde läst mer av och inte bara tekniken.
Summerar man all denna kverulering så tänker jag med detta sagt fortbilda mig i Svenska språket och hur man skriver ”killer” Ads. Ni som är duktiga kan ju kommentera på hur många svenskafel och stafvel som finns i åvan text:)
Se på dina (annonser) – Andra gör det!
Ps: Om nedan Udemy är för dyrt så gå in o läs om den i några dagar så får ni säkert den för € 9.99 Remarketing when at it´s finest!